Van Oord's nieuw te bouwen windturbine-installatieschip
(WTIV) Boreas kan
varen op methanol en zo met een kleinere CO2-footprint tot wel 20 MW windmolens
op zee installeren. Het schip wordt aangedreven door vijf Wärtsilä 32 dual-fuel
methanolgeneratoren. De investering past
in de toenemende vraag wereldwijd naar offshore windparken. De Boreas komt naar verwachting in 2024 op de markt en gaat
onder Nederlandse vlag werken. Van Oord heeft ook een optie genomen op een
tweede schip.
De Chinese Yantai CIMC Raffles Shipyard gaat van Oord's 175
meter lange en ruim 60 meter brede liftinstallatieschip bouwen. Het schip zal
worden gebruikt voor de installatie van
een nieuwe generatie windturbines van 20 MW, met een diameter van 260 meter. De
130 meter lange wieken van deze turbines zullen 300 meter boven de waterlijn
uitsteken. Het zelfverheffende installatieschip krijgt vier 126 meter lange
poten. Ze kunnen het schip optillen in waterdieptes tot 70 meter. Huisman
Schiedam gaat de gigantische Leg Encircling Crane (LEC) ontwerpen en bouwen die
nodig is om de gigantische windturbines te installeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten