vrijdag 21 juni 2013

Containerschip MOL Comfort breekt in tweeën

Het containerschip MOL Comfort is maandag 17 juni 2013 op 200 mijl zuid van Jemen in stukken gebroken. Daarna zijn het voor- en achterschip blijven drijven. Het was op het moment van het ongeval slecht weer op de Indische Oceaan. 

De 26 Russische en Filippijnse bemanningsleden konden het schip verlaten en zijn door een ander schip opgepikt. De MOL Comfort is een groot containerschip. Het vijf jaar oude schip van Mitsui OSK Lines was met circa 4.380 containers onderweg van Singapore naar Jeddah toen het in slecht weer terecht kwam. Een deel van de containers op het schip is overboord geslagen. Daarnaast zijn er containers beschadigd geraakt. De twee delen van het doormidden gebroken containerschip ‘MOL Comfort’ drijven inmiddels op een afstand van naar schatting 170 kilometer van elkaar. Er zijn sleepboten onderweg om te proberen beide delen naar binnen te slepen. De verwachting is dat deze sleepboten door het slechte weer niet eerder dan maandag 24 juni het voor- en het achterschip van de MOL Comfort zullen bereiken.


MOL Comfort berging-update



Berging van de lading en rompen  (25 juni 2013)
Een ondersteuningsvaartuig en drie sleepboten zijn 24 juni aangekomen bij het voor- en achterschip van de MOL Comfort. Totaal vijf bergingsvaartuigen van Smit en Nippon Salvage, waaronder een een boot die naar verwachting op 26 juni zal aankomen, zijn betrokken bij de berging van beide scheepsdelen en de lading. Het achterste deel bevindt zich inmiddels 360 kilometer achter het voorstuk. Het weer ter plaatse is nog steeds slecht. 
Mitsui O.S.K Lines (MOL) gaat alle zes zusterschepen van het in tweeën gebroken containerschip op constructiefouten en gebreken inspecteren.

De sleepoperatie is begonnen (26 juni 2013)
Het bergingsbedrijf is begonnen met het slepen van het voorschip in de richting van de Perzische Golf en het achterschip wordt gecontroleerd en voorbereid op de sleepoperatie.

Achterschip wordt nog niet gesleept (27 juni 2013)
Als gevolg van de ongunstige weersomstandigheden zijn de bergers niet in staat geweest om de sleepoperatie van het achterschip te starten. Dit deel van de MOL Comfort rolt sterk in de hoge golven waardoor en meer water in het vrachtruim komt en ook steeds meer containers verloren gaan. Het voorste gedeelte wordt in stabiele toestand richting de Perzische Golf gesleept met een meerderheid van de lading aan boord.
Achterschip is gezonken: Het achterschip met aan boord ongeveer 1700 containers is gezonken. Sommige containers drijven in de buurt van de plaats waar het achterschip is vergaan. Ook is er sprake van olielekkage.

Het achterschip van de MOL Comfort, met aan boord 1700 containers, zinkt
 (klik op de foto voor groter formaat)

Het voorschip wordt gesleept richting de Perzische Golf 
Helft ‘MOL Comfort’ mogelijk naar Sohar (1 juli 2013)
 De nog drijvende helft van de ‘MOL Comfort’ wordt mogelijk naar Sohar (Oman) gesleept, de haven waarin Rotterdam een 50%-belang heeft. Het gehalveerde containerschip moet dan nog wel eerst enkele weken in moessontijd, met slecht weer en hoge golven, overleven.

Sleeptros voorschip MOL Comfort breekt (2 juli 2013) 
De sleeptros waarmee het voorschip van de MOL Comfort wordt gesleept is gebroken, dat meldt eigenaar Mitsui O.S.K. Lines. Drie sleepboten werken aan het herstellen van de sleep. Het weer ter plaatse is nog steeds slecht. Inmiddels is op 3 juli de sleepverbinding weer hersteld en het slepen weer hervat.

Brand uitgebroken in voorschip MOL Comfort (6 juli 2013)
De sleepboot van de MOL Comfort meldt dat er brand is uitgebroken aan de achterzijde van het voorschip. Het bergingsbedrijf bestrijdt de brand met de sleepboot en twee andere boten.

Brand MOL Comfort nog niet onder controle  (7 juli 2013)            
Door de ongunstige weersomstandigheden is de brand nog niet onder controle. Het bergingsbedrijf heeft verzocht om hulp bij de brandbestrijding van de patrouilleboot "Samudra Prahari" van d Indiase kustwacht. Deze boot is uitgerust met een krachtig extern brandbestrijding systeem.

Brand uitgebroken in voorschip MOL Comfort 





Alleen een wonder kan halve MOL Comfort nog redden







De MOL Comfort saga is ten einde (10-07-2013).
Mitsui OSK Lines heeft bekend gemaakt dat het uitgebrande voorste gedeelte van containerschip MOL Comfort in Indische Oceaan (waterdiepte ongeveer 3000 m) is gezonken. Bovenstaande foto is genomen van het wrak kort voordat het zonk.


Updates Containerschip MOL Comfort
NT 18 juni 2013: Containerschip ‘MOL Comfort’ scheurt midden op zee
NT 19 juni 2013: Achmea vreest het ergste voor 'MOL Comfort' en lading
FleetMon 19 juni 2013: MOL Comfort salvage update
NT 20 juni 2013: Vijf containerschepen hebben zelfde ontwerp als ongeluksschip
NT 21 juni 2013: Delen ‘MOL Comfort’ ver uit elkaar
NT 24 juni 2013: MOL Comfort-helften overleven het weekend
NT 25 juni 2013: 'MOL Comfort' geïnspecteerd: 'Het lijkt er goed uit te zien'
NT 27 juni 2013: Achterdeel 'MOL Comfort' lijkt nu zinkende
NT 27 juni 2013: Achterste stuk 'MOL Comfort' gezonken
Schuttevaer 27 juni 2013: Achterschip MOL Comfort is zinkende
DT 28 juni 2013: Zusterschepen MOL Comfort uit de vaart
NT 1 juli 2013: Helft 'MOL Comfort' mogelijk naar Sohar (Oman)
NT 2 juli 2013: Sleepkabel losgeraakt van 'MOL Comfort'
NT 3 juli 2013: Slepen van 'MOL Comfort' hervat
NT 7 juli 2013: Brand op overgebleven helft 'MOL 
NT 7 juli 2013: Brand MOL Comfort nog niet onder controle
NT 8 juli 2013: Alleen een wonder kan halve 'MOL Comfort' nog redden
NT 9 juli 2013: Veel containers op 'MOL Comfort' al uitgebrand
gCaptain 9 juli 2013: Brand op MOL Comfort blijft woeden; er is niets meer over
NT 10 juli 2013: India vreest gevaarlijke stoffen uit 'MOL Comfort'
NT 11 juli 2013: Uitgebrande helft 'MOL Comfort' gezonken
NT 17 juli 2013: 'MOL Comfort' enorme strop voor ladingeigenaren
NT 19 juli 2013: Kraakte kraak de ‘Comfort’?
NT 25 juli 2013: Containers 'MOL Comfort' aangespoeld op stranden
NT 29 juli 2013: Twee zusters 'MOL Comfort' bijna klaar voor gebruik
NT 06-08-2013: Aangespoelde koffie ‘MOL Comfort’ trekt bekijks (+video)
NT 19-09-2013: Claims voor ‘MOL Comfort’ lopen op

gCaptain: Foto's en video's van de MOL Comfort

2 opmerkingen:

  1. Wat heftig als midden op zee je containership plotseling doormidden breekt. Fijn dat de bemanning kon ontkomen. Is er bekend waarom het shipdoormidden brak; waren er zwakke constructies of was het overbeladen?

    BeantwoordenVerwijderen