Het TU Delft Solar Boat Team heeft met hun project Hydro Motion de eerste 'vliegende' waterstofboot gerealiseerd. Het trimaran-ontwerp weegt meer dan 1000 kilogram. Met een snelheid van 22 kilometer per uur tillen de draagvleugels (foils) de boot, die wordt aangedreven door waterstof, uit het water.
Het doel van het Hydro Motion project was om een zeewaardige boot te maken, volledig uitgerust met een waterstofsysteem en vleugels onder de boot. De benodigde waterstof is in gasvorm opgeslagen. In een 2,3 meter lange tank met een diameter van 50 centimeter zit 8 kg waterstof op 350 bar. Vanuit de tank gaat de waterstof naar de brandstofcel. De brandstofcel maakt de elektriciteit om de aandrijflijn, de elektronica en alle andere componenten in de boot van stroom te voorzien.
Nu de ontwerp-, productie- en testperiode is afgerond, neemt het studententeam deel aan de wereldkampioenschappen van 8 tot en met 10 juli op open zee in Monaco. De studenten gaan voor de winst en nemen het op tegen andere duurzaam aangedreven boten. Hiermee willen ze het potentieel van boten op waterstof laten zien. Zie ook: 8th Monaco Energy Boat Challenge
Vliegende waterstofboot van TU Delft - Monaco 2021 |
Vliegende waterstofboot van TU Delft |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten