Zie ook: Reddingsboot van de toekomst |
In opdracht van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) wordt bij Damen Shipyards een revolutionair nieuw type reddingboot (SAR NH 1816) gebouwd. Uniek in de wereld en gebaseerd op tientallen jaren KNRM-ervaring. Deze 19 meter lange reddingboot combineert alle technische, ergonomische en operationele wensen van de KNRM. De bouw is ge start in 2012 en eind 2013 kan de reddingboot varen vanuit IJmuiden.
De voornaamste eisen die aan de nieuwe reddingboot werden
gesteld waren: inzetbaar onder alle weersomstandigheden, een comfortabeler
vaargedrag bij slecht weer, voorzien van de modernste navigatie en
communicatieapparatuur, voldoen aan milieunormen en geschikt om wereldwijd
verkoopbaar te zijn.
Het meest opvallende aan de reddingboot is de nieuwe
rompvorm, naar een ontwerp van Lex Keuning, professor aan de Technische
Universiteit in Delft. De rechte steven is afgeleid van het bijlboegconcept en
is aangepast voor snelvarende schepen van het formaat van de NH 1816. De boeg
snijdt door de golven en reduceert de G-krachten - die optreden in slecht weer
en hoge golven – met 45%. De sleeptankproeven bewezen ook de grote koersstabiliteit
voor de zee uit, mede door het gebruik van verstelbare vinnen aan de
achterzijde van de romp.
De romp van de reddingboot wordt gebouwd in aluminium met
een D-fender, die meer dekruimte creëert ten opzichte van de traditionele tubes
van de huidige reddingvloot. Het stuurhuis wordt uit kunststof gemaakt. Er is
plaats voor zes bemanningsleden die vanuit hun zitpositie alle apparatuur aan
boord kunnen uitgelezen op touchscreens via het geïntegreerde brugsysteem SIMS
(Ships Information and Management System). Via dit systeem kan dataverkeer
uitgewisseld worden met de vaste wal. De twee motoren van 1200 pk elk voldoen
aan de hoogste milieueisen en geven de reddingboot met waterjetvoortstuwing een
topsnelheid van minimaal 31 knopen. Het ontwerp geeft onderdeks meer ruimte,
waardoor veel technische onderdelen beter toegankelijk zijn voor onderhoud.
Bovendien is er meer ruimte ontstaan voor een gereddenverblijf.
Bron: KNRM.nl
Volg de bouw van de SAR NH 1816: Lifeboat NH 1816
KNRM 27-07-2013: Tentoonstelling over NH 1816
KNRM 29-08-2013: Recente foto's bouw SAR NH 1816
KNRM 30-10-2013: Nieuwe KNRM reddingboot doorstaat kapseisproef
SWZ/Maritime 07-11-2014: Schip van het jaar 2014
Volg de bouw van de SAR NH 1816: Lifeboat NH 1816
KNRM 27-07-2013: Tentoonstelling over NH 1816
KNRM 29-08-2013: Recente foto's bouw SAR NH 1816
KNRM 30-10-2013: Nieuwe KNRM reddingboot doorstaat kapseisproef
SWZ/Maritime 07-11-2014: Schip van het jaar 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten