zondag 31 maart 2013

De KNRM-reddingsboot van de toekomst



Zie ook: Reddingsboot van de toekomst



















In opdracht van de  Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) wordt bij Damen Shipyards een revolutionair nieuw type reddingboot (SAR NH 1816)  gebouwd. Uniek in de wereld en gebaseerd op tientallen jaren KNRM-ervaring. Deze 19 meter lange reddingboot combineert alle technische, ergonomische en operationele wensen van de KNRM. De bouw is ge start in 2012 en eind 2013 kan de reddingboot varen vanuit IJmuiden.

De voornaamste eisen die aan de nieuwe reddingboot werden gesteld waren: inzetbaar onder alle weersomstandigheden, een comfortabeler vaargedrag bij slecht weer, voorzien van de modernste navigatie en communicatieapparatuur, voldoen aan milieunormen en geschikt om wereldwijd verkoopbaar te zijn.
Het meest opvallende aan de reddingboot is de nieuwe rompvorm, naar een ontwerp van Lex Keuning, professor aan de Technische Universiteit in Delft. De rechte steven is afgeleid van het bijlboegconcept en is aangepast voor snelvarende schepen van het formaat van de NH 1816. De boeg snijdt door de golven en reduceert de G-krachten - die optreden in slecht weer en hoge golven – met 45%. De sleeptankproeven bewezen ook de grote koersstabiliteit voor de zee uit, mede door het gebruik van verstelbare vinnen aan de achterzijde van de romp.

De romp van de reddingboot wordt gebouwd in aluminium met een D-fender, die meer dekruimte creëert ten opzichte van de traditionele tubes van de huidige reddingvloot. Het stuurhuis wordt uit kunststof gemaakt. Er is plaats voor zes bemanningsleden die vanuit hun zitpositie alle apparatuur aan boord kunnen uitgelezen op touchscreens via het geïntegreerde brugsysteem SIMS (Ships Information and Management System). Via dit systeem kan dataverkeer uitgewisseld worden met de vaste wal. De twee motoren van 1200 pk elk voldoen aan de hoogste milieueisen en geven de reddingboot met waterjetvoortstuwing een topsnelheid van minimaal 31 knopen. Het ontwerp geeft onderdeks meer ruimte, waardoor veel technische onderdelen beter toegankelijk zijn voor onderhoud. Bovendien is er meer ruimte ontstaan voor een gereddenverblijf.
Bron: KNRM.nl

Volg de bouw van de SAR NH 1816: Lifeboat NH 1816
KNRM 27-07-2013: Tentoonstelling over NH 1816
KNRM 29-08-2013: Recente foto's bouw SAR NH 1816
KNRM 30-10-2013: Nieuwe KNRM reddingboot doorstaat kapseisproef
SWZ/Maritime 07-11-2014: Schip van het jaar 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten